Zdrowie

Jeżyny – Smaczny i zdrowy składnik diety

Jeżyny naturalnie rosną w wielu miejscach na świecie. W rzeczywistości owoce tej rośliny od tysięcy lat były podstawą diety Indian, a także ulubionym pożywieniem wczesnych europejskich osadników w USA. Obecnie jeżyny można można bez problemu zakupić w wielu sklepach, co pozwala cieszyć się z ich smakiem oraz cennymi korzyściami zdrowotnymi.

Filiżanka jeżyn zawiera mniej niż jeden gram tłuszczów, a także jedynie 62 kalorie, a zapewnia jednocześnie wiele składników odżywczych. W efekcie jeżyny pomagają utrzymać zdrowe organizmu oraz zwalczać przewlekłe choroby.

Jeżyny a korzyści dla układu trawiennego i sercowo-naczyniowego

Błonnik zawarty w jeżynach może pomóc w trawieniu, a także przy obniżeniu poziomu cholesterolu, co skutecznie wspomaga walkę z chorobami układu krążenia. Jedna filiżanka jeżyn dostarcza 8 gramów błonnika, co stanowi około 21-32% zalecanego dziennego spożycia błonnika dla kobiet i mężczyzn.

Witamina A zawarta w jeżynach również wspiera przewód pokarmowy. Pomaga w utrzymaniu zdrowych błon śluzowych, takich jak tkanki wyściełające wnętrze jamy ustnej. Jedna filiżanka surowych jeżyn dostarcza 308 IU witaminy A, co stanowi 13% zalecanej dziennej dawki dla kobiet oraz 10% zalecanej dziennej dawki dla mężczyzn.

Jeżyny a korzyści dla zdrowia szkieletu

Zawarte w jeżynach witamina K, witamina C oraz śladowe ilości manganu dają korzyści dla zdrowia kości. Witamina K aktywuje białka, które są potrzebne do osadzania nowej tkanki mineralnej kości. Jest to proces niezbędny do utrzymania mocnego układu szkieletowego. Każda porcja jeżyn zawiera 29 mikrogramów witaminy K, co stanowi około 24-32% zalecanej dziennej dawki dla kobiet oraz mężczyzn.

Witamina C zwiększa z kolei syntezę kolagenu, czyli białka obfitego w tkankach kostnych. Kubek jeżyn dostarcza 30 mikrogramów witaminy C, co stanowi 40% zalecanej dziennej dawki dla kobiet oraz 33% zalecanej dziennej dawki dla mężczyzn.

Mangan z kolei wspiera produkcję kolagenu oraz aktywuje enzymy niezbędne do rozwoju kości. Każda filiżanka jeżyn zapewnia mniej więcej połowę zalecanej dziennej dawki dla kobiet oraz około 40% zalecanej dziennej dawki dla mężczyzn.

Jeżyny a korzyści w walce z chorobami nowotworowymi

Jeżyny swój głęboki purpurowy kolor zawdzięczają obecności antocyjanów. To one właśnie zapewniają również korzyści przy walce z chorobami nowotworowymi. Działają jako naturalne przeciwutleniacze, czyli substancje chemiczne, które zwalczają mutacje genetyczne oraz rakotwórcze uszkodzenia tkanek. Jak wynika z badań, mogą mieć one zdolność do spowalniania wzrostu komórek rakowych. Badanie, które zostało opublikowane w 2012 roku donosi się, że antocyjany zapewniają naturalną ochronę przed słońcem, a także chronią komórki skóry przed uszkodzeniami spowodowanymi promieniowaniem ultrafioletowym. Ponieważ promieniowanie ultrafioletowe słońca odgrywa istotną rolę w rozwoju raka skóry, to antocyjany mogą skutecznie przed nimi ochronić skórę.

Spożywaj więcej jeżyn

Wykorzystaj jeżyny w swojej codziennej diecie, aby dodać słodkiego smaku i zwiększyć ich korzyści dla Twojego zdrowia. Warto rozpocząć dzień od miski płatków ze świeżymi jeżynami i plasterkami jabłka. Można także dodać jeżyny do jogurtu greckiego i łuskanych nasion konopi. Równie dobrze można z nimi upiec pyszne babeczki lub przygotować sałatkę ze świeżych liści. Jeśli masz ochotę na zdrowy i szybki deser, to podgrzej w mikrofali jeżyny i brzoskwinie, które na wierzchu posypane będą płatkami owsianymi.

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close