Zdrowie

Kreatyna – Jak działa i kiedy warto stosować

Panująca moda na zdrowy styl życia i muskularną sylwetkę powoduje, że coraz chętnej wykonujemy ćwiczenia siłowe. Do pewnego etapu można poświęcić się tej aktywności bez dodatkowej suplementacji, lecz z czasem jest ona wręcz konieczna. Jednym z popularniejszych suplementów wśród trenujących z ciężarami jest kreatyna. Oczywiście na jej temat pojawia się wiele opinii, które nierzadko są sobie sprzeczne. Stąd też warto pochylić się nad tą odżywką i sprawdzić jej faktyczną skuteczność.

Zdecydowanie najmniej kontrowersji wywołuje zdolność suplementu kreatyny do przyczyniania się do wzrostu ilości beztłuszczowej masy mięśniowej. Da się jednak spotkać głosy, iż jest to tylko chwilowa tendencja albo też dochodzi do utraty wypracowanej masy wraz z zakończeniem suplementacji. Jest w tym sporo prawdy, gdyż suplementację należy zwykle powtarzać cyklicznie z pewnymi przerwami. Wyhamowanie wzrostu efektów wynika z nawodnienia komórek mięśniowych i wykorzystania ich granicznego potencjału. Sprawdżmy zatem na czym polega jej działanie.

Jak działa kreatyna?

Kreatyna jest poddawana licznym analizom, które dowodzą jej wpływo na gromadzenie wody w komórkach mięśniowych. Jest to łatwo zauważalne, ponieważ mięśnie są dzięki temu w krótkim czasie mocno napompowane. Decydując się na suplementację kreatyną, wpływamy na wzrost zasobów wewnątrzkomórkowych i tym samym nasze ciało jest zmuszone do wyrównywania ich poprzez wzrost poziomu płynów.

Jest jednak również i zła wiadomość, gdyż efekt ten mija wraz z końcem suplementacji tym środkiem. Wówczas organizm nie akumuluje aż tyle wody. Warto więc zadać sobie pytanie, czy zatem kreatyna to doskonałe rozwiązanie tylko na krótką metę? Na szczęście aż tak tragicznie nie jest, ponieważ kreatyna swoje zadania wykonuje w określony sposób. Konkretnie mamy do czynienia ze wzrostem uwodnienia komórek mięśni, a w konsekwencji wzrostu ATP. Tym samym ma miejsce szereg skomplikowanych reakcji biochemicznych, które to prowadzą do wzmożonej aktywności enzymów i syntezy białek, w wyniku których dochodzi do zahamowania procesu rozpadu mięśni. W ten sposób mięśnie rosną efektywniej, jednak warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób utrzymać efekty na dłużej.

Jak utrzymać efekty suplementacji kreatyną przez dłuższy czas?

Sposób oddziaływania kreatyny najprościej zobrazować laikom prezentując przykład działania kofeiny. Pijąc kawę, zmniejszamy zmęczenie, a w konsekwencji nasze ciało i umysł znacznie wydajniej pracują. Tak się jednak składa, że ów efekt mija po kilku godzinach. Podobnie sprawa ma się i z kreatyną, bo ona również, mimo że znajduje się w organizmie, to jej efekt oddziaływania spada. Nie da się bowiem w nieskończoność gromadzić wody.

Pocieszające jest to, iż kreatyna jest suplementem dającym się aplikować stosunkowo regularnie. Podchodząc do tej kwestii w przemyślany sposób, można stworzyć stosunkowo trwałe efekty jej działania. Dlatego też wskazane jest wyciągnięcie absolutnego maksimum z diety oraz treningu podczas suplementacji kreatyną. Pozwoli nam to uzyskać względnie najwięcej korzyści z treningów.

Kiedy warto stosować kreatynę?

Kreatynę warto przede wszystkim stosować w okresie tzw. budowy masy mięśniowej i siły. Pomaga ona osiągać lepsze rezultaty, zapewniając także większą motywację do wzmożonego treningu. Nawodnienie mięśni nie jest trwałe, dlatego nie należy się nim zbytnio przejmować. Po zaprzestaniu jej suplementacji w ciągu kilku tygodni z łatwością można dojść efektu wysmuklenia i pięknej rzeźby.

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu drakka.pl to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne dla wielu artykuły poradnikowe. Dostępne w portalu treści mają charakter inspiracyjny i pomocniczy, pozwalający lepiej rozwiązywać problemy dnia codziennego. Odpowiadają one potrzebom i zainteresowaniom szerokiej grupy czytelników, niezależnie od wieku i płci.

Artykuły powiązane

Sprawdź także

Close
Back to top button
Close