Zdrowie

Olej rzepakowy- Odżywianie i korzyści dla zdrowia

Olej rzepakowy budzi sporo kontrowersji wśród osób zainteresowanych zdrową dietą i odżywaniem. Wiele źródeł podaje także sprzeczne wobec siebie informacje, które nie dają możliwości jasnej i precyzyjnej oceny. W niniejszym artykule staramy się rozwiać najważniejsze wątpliwości i wypełnić luki w zakresie wiedzy o tym niezwykle popularnym rodzaju tłuszczu.

Wiele osób zastanawia się czy warto zaprzestać stosowania oleju słonecznikowego i zastąpić go olejem rzepakowym. Czytając etykietę można się sporo dowiedzieć, jednak wszystko zależy od rodzaju danego produktu. Rafinowany i oczyszczony tłuszcz ma wysoką temperaturę dymienia, a także wydaje się lepszym produktem niż wysoko rafinowany olej słonecznikowy. Można jednak również coraz częściej spotkać olej rzepakowy tłoczony na zimno, który nadaje się tylko do stosowania w zimnych potrawach. Warto zapewne zapoznać się z jego najważniejszymi korzyściami i właściwościami.

Rodzaje oleju rzepakowego

Zanim zdecydujemy się na zakup oleju rzepakowego warto wiedzieć, że nie wszystkie jego rodzaje są sobie równe. Ogólnie rzecz biorąc, istnieją dwa główne rodzaje dostępne na rynku, a mianowicie jeden, który został podgrzany i rafinowany, oraz drugi, który został wytłoczony na zimno.

Bardziej przetworzony olej rzepakowy poddawany jest obróbce chemicznej w celu uzyskania pożądanej jakości, m.in. utratę zapachu i uzyskanie jasnego koloru. Podczas tego procesu zmienia się jego profil tłuszczowy, a końcowym produktem jest po prostu olej roślinny, z którego zostało usuniętych wiele składników odżywczych. Dzięki temu znacznie podnosi się jego temperatura dymienia, czyli można go z powodzeniem stosować do smażenia. Nie ulega on również tak łatwo jełczeniu, które jest bardzo szkodliwe dla zdrowia. Zepsuty olej może wprowadzać do organizmu rakotwórcze wolne rodniki, bez zapewnienia korzyści przeciwutleniających, m.in. dzięki obecności witaminy E.

Tłoczony na zimno olej rzepakowy jest generalnie dużo zdrowszą wersją tego rodzaju tłuszczu, głównie dzięki temu, że nie był on poddawany silnej obróbce. Zazwyczaj jest on również droższy, może być spożywany tylko na zimno i znacznie szybciej się psuje. Może on jednak wzbudzać szczególne zainteresowanie osób ceniących sobie walory zdrowej diety, a także naturalnych metod ochrony zdrowia i urody.

Właściwości oleju rzepakowego tłoczonego na zimno

Olej rzepakowy tłoczony na zimno wykazuje następujące korzyści:

  • jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6, bez zbędnych dodatków czy utraty ich właściwości,
  • jest dobrym źródłem witaminy E, która odpowiada za wiele ważnych funkcji w organizmie,
  • posiada wszechstronny potencjał wykorzystania – można używać go na co dzień do gotowania lub w domowych zabiegach kosmetycznych.

Olej rzepakowy kontra oliwa z oliwek

Olej rzepakowy w porównaniu do oliwy z oliwek zawiera więcej kwasów tłuszczowych omega-3, a dokładnie nawet dziesięć razy więcej. Nie oznacza to bynajmniej, że należy zaprzestać korzystania z oliwy z oliwek na rzecz oleju rzepakowego. Warto raczej przyjąć zasadę, że każdy rodzaj tłuszczu ma swoje miejsce w kuchni i własne właściwości.

Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia jest w szczególności dobra jako składnik sosu do sałatek, a także jako mgiełka wykorzystywana do zraszania rozmaitych dań. W tym zadaniu olej rzepakowy w ogóle by się nie sprawdził. Za to świetnie sprawdza się w pieczeniu, smażeniu oraz gotowaniu. Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia w ogóle nie nadaje się do wykrzywiania w wysokich temperaturach, gdyż w tego rodzaju procesie modyfikacji ulegają jej cząsteczki i pogarszają jakość spożywanego posiłku.

Patrząc na ilość zawartych w oleju nasyconych tłuszczów można zauważyć, że olej rzepakowy posiada ponad połowę mniej tych substancji, w porównaniu do oliwy z oliwek. Oba tłuszcze zawierają natomiast cenną witaminę E, nie mniej jednak to tłuszcz z rzepaku zapewnia jej większe ilości.

Olej rzepakowy – Korzyści dla zdrowia

Ze względu na niewielką ilość nasyconych tłuszczów tłoczony na zimno olej rzepakowy uznany został za jeden z najzdrowszych olejów spożywczych, który można wykorzystać w kuchni do przygotowania posiłków zdrowych i dietetycznych. Jest korzystny w szczególności dla osób, które muszą kontrolować poziom cholesterolu we krwi. Jest także dość bogaty w cenne kwasy tłuszczowe omega-3, które pomagają w obniżeniu ryzyka rozwoju chorób serca, a także stanów zapalnych w organizmie.

Olej rzepakowy przyczyniać się również może do codziennego zapewnienia odpowiedniej ilości witaminy E. Jest ona silnym przeciwutleniaczem, m.in. pomagającym w spowolnieniu procesu uszkadzania komórek. Jedna łyżka tłoczonego na zimno oleju rzepakowego zapewnia nawet 24% zalecanej dziennej dawki witaminy E. Czy nie jest to wystarczający powód do tego, by już od dziś zacząć go regularnie stosować?

Gdzie można kupić olej rzepakowy tłoczony na zimno?

Na szczęście obecnie tłoczony na zimno olej rzepakowy można bez problemu kupić w wielu sklepach ze zdrową żywnością, a także w coraz liczniejszych supermarketach. Jeśli planujecie korzystać z niego w dużych ilościach, warto zdecydować się na większe pojemności produktu. Nie mniej jednak należy pamiętać o tym, by przechowywać go w odpowiedni sposób, ponieważ w innym przypadku dość szybko zjełczeje i nie będzie nadawał się do wykorzystania.

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close