Zdrowie

Orzechy laskowe – Właściwości i korzyści odżywcze

Orzechy laskowe są owocami drzew leszczyny, które rosną w klimacie umiarkowanym w wielu częściach świata, choć głównie w Europie i Azji. Turcja jest największym producentem orzechów laskowych na świecie, ale i w amerykańskich stanach Oregon i Waszyngton są one uprawiane w dużych ilościach handlowych. Chile, Australia i Nowa Zelandia również mają dosyć wysoko rozwiniętą tą gałąź gospodarki rolnej. Te niezwykle zdrowe i smaczne orzechy są również świetnie znane i lubiane na polskim rynku.

Orzechy laskowe rosną z dość prostych pędów i mają drobne ziarna. Charakterystyczny, lekko gorzki smak orzechów laskowych jest odpowiedni do stosowania w słodkich i pikantnych daniach, chociaż są najczęściej stosowane są do deserów, a zwłaszcza w połączeniu z czekoladą.

Orzechy są stosowane głównie w cukiernictwie. Pasta z orzechów laskowych jest szeroko stosowana w przemyśle do produkcji różnych produktów, takich jak Nutella czy trufle. Silnie aromatyczny olej z orzechów laskowych jest stosowany zarówno do celów spożywczych, jak i kosmetycznych. Również coraz częściej spotykane na rynku masło z orzechów laskowych jest uważane za bardzo smaczne i pożywne. Z kolei  sproszkowane orzechy laskowe są również popularne, jako środek smakowy do kawy, zwłaszcza w wersji latte. Orzechy leszczyny zwykle dojrzewają pod koniec sierpnia, i to najlepszy czas, aby je zerwać. Większość sklepów spożywczych sprowadza je często niełuskane i surowe, ponieważ w tej formie dłużej zachowują świeżość.

Skorupa orzecha laskowego jest brązowa, błyszcząca i lekko owalna. Po łuskaniu, orzechy laskowe mają gorzką ciemnobrązową skórkę, którą wielu ludzi przed spożyciem usuwa. Miąższ z orzechów laskowych jest biały i często bardziej słodki. Wielu kucharzy zapieka je przed ich użyciem, w celu zwiększenia ich łagodnego smaku. Pod względem odżywczym, przypominają trochę orzechy nerkowca.

Orzechy laskowe – Właściwości odżywcze

100 g orzechów laskowych posiada potencjał energetyczny 628 kcal i znaleźć w nich można:

  • tłuszcz – 61 g,
  • tłuszcz nasycony – 4 g,
  • mono-nienasycone kwasy tłuszczowe – 46 g,
  • poli-nienasycone kwasy tłuszczowe – 8 g,
  • węglowodany – 17 g,
  • białko – 15 g,
  • błonnik pokarmowy – 10 g,
  • potas 680 mg – 14% DZ (dziennego zapotrzebowania),
  • fosfor 290 mg – 41% DZ (dziennego zapotrzebowania),
  • kwas foliowy 113 ug – 28% DZ (dziennego zapotrzebowania),
  • wapń 114 mg – 11% DZ (dziennego zapotrzebowania),
  • żelazo 4, 7 mg – 38% DZ (dziennego zapotrzebowania),
  • niacyna / witamina B3 – 1,8 mg – 12% DZ (dziennego zapotrzebowania),
  • ryboflawina / witamina B2 – 0,11mg – 7% DZ (dziennego zapotrzebowania),
  • tiamina / witamina B1 – 0,6 mg – 46% DZ (dziennego zapotrzebowania).

Źródłem powyższych danych jest baza danych USDA Nutrient.

Warto również poznać najważniejsze korzyści zdrowotne, wynikające ze spożywania orzechów laskowych. 

Korzyści zdrowotne ze stosowania orzechów laskowych

Orzechy laskowe są napakowane cennymi tłuszczami roślinnymi i dostarczają wyważonej mieszanki witamin oraz minerałów. Zawierają ok. 75 % tłuszczów jednonienasyconych i mniej niż 4 % tłuszczu nasyconego. Właściwości leszczyny zostały po raz pierwszy wskazane już przez greckiego lekarza Dioscoridesa ok. 1800 lat temu. W tamtym czasie wierzono, że jej orzechy leczą przewlekły kaszel, gdy spożywane są z miodem. Z kolei gotowane i zmieszane z czarnym pieprzem miały leczyć przeziębienie. Wytwarzano także maść ze startych, przypalonych łupin leszczyny w połączeniu z łojem, którą rozcierano w miejscach gdzie nie rosną włosy. Zabieg ten miał przywrócić włosy, po ich utracie. Badanie przeprowadzone przez włoskich naukowców potwierdziły obecność taksanów w łupinach i liściach roślin leszczyny.

Oto przegląd korzyści zdrowotnych wynikających z orzechów laskowych:

  • Orzechy leszczyny są bardzo dobrym źródłem energii, ponieważ zawierają ponad 60,5% tłuszczu.
  • Stanowią także bogate źródło witaminy E, która pomaga zapobiegać utlenianiu wielonienasyconych tłuszczów.
  • Orzechy mają wysokie zawartości kwasu oleinowego, mono-nienasyconyego kwasu tłuszczowego, który przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu.
  • Zawierają także kardio-ochronną argininę, będąca aminokwasem dbającym o odpowiednie funkcjonowanie naczyń krwionośnych.
  • Tylko niektóre orzechy zawierają witaminę A, a wśród nich są właśnie orzechy laskowe. Witamina A jest naturalnym przeciwutleniaczem i wykazuje m.in. właściwości w zakresie zapobiegania nowotworom.
  • Orzechy leszczyny zapewniają również spore ilości białka, ale aby wykorzystać maksimum ich korzyści, poleca się je mieszać z innymi orzechami, ziarnami i roślinami strączkowymi.
  • Stanowią one także numer jeden wśród orzechów bogatych w kwas foliowy, który jest odpowiedzialny za zmniejszenie ryzyka wad wrodzonych cewy nerwowej i zmniejsza depresję.
  • Orzechy laskowe są bogate w cenne składniki mineralne, zwłaszcza w mangan, selen i cynk. Minerały wapnia, magnezu i potasu pomagają obniżyć poziom cholesterolu.
  • Te wspaniałe orzechy zawierają prawie 75 % tłuszczów jednonienasyconych i mniej niż 4 % tłuszczu nasyconego. Ten wysoki poziom tłuszczów jednonienasyconych ma zdolności do zmniejszania poziomu cholesterolu, zarówno całkowitego, jak i cholesterolu LDL.
  • Związki roślinne, takie jak karotenoidy, flawonoidy i proantocyjanidyny, to fitochemikalia, które odgrywają ważną rolę w zmniejszaniu ryzyka chorób serca, nowotworów i innych chorób przewlekłych. Orzechy laskowe mają najwyższą zawartość proantocyjanidyn spośród wszystkich tego rodzaju produktów spożywczych.
  • Naturalne, palone i blanszowane orzechy laskowe – wszystkie są uważane za zdrowe dla serca.

Zakup orzechów laskowych

Aby wybrać najlepsze orzechy laskowe uważnie sprawdź, czy nie mają pleśni i wykorzystaj je w ciągu jednego miesiąca lub je zamroź. Jeśli kupujesz niełuskane, poszukaj gładkich, błyszczących skorupek, bez śladów pęknięć i dziur, a następnie nimi wstrząśnij. Orzechy nie powinny grzechotać. Jeżeli tak jest, wskazuje to na utratę wilgotności, a tym samym zmniejszenie jakości smakowych i odżywczych.

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Sprawdź także

Close
Close