Zdrowie

Seler naciowy – Właściwości i korzyści zdrowotne

Do całkiem niedawna seler naciowy był w Polsce praktycznie nieznany. Zmieniło się to jednak w ostatnich latach, a w sklepach nie ma problemu z jego zakupem. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak zdrowe jest jego regularne spożywanie. W niniejszym artykule poruszamy najważniejsze informacje na temat jego właściwości, Zachęcamy do lektury.

Jabłka znane są ze swoich właściwości zdrowotnych, podobnie jak marchewka. W porównaniu do nich seler naciowy jest znacznie mniej smaczny i mniej popularny. Jednakże, kiedy bliżej zapoznacie się z jego właściwościami zdrowotnymi, to zmienicie zdanie na temat selera. A co więcej, na pewno chętnie włączycie łodygi selera do codziennej diety. Sprawdzi się on również doskonale np. jako składnik zdrowego soku, w połączeniu z jabłkami i marchewkami.

Seler naciowy – Właściwości i zastosowania

Łodygi selera to dobry wybór, zwłaszcza kiedy chcesz kontrolować swoją wagę ciała. Jedna duża część tego warzywa zawiera jedynie 10 kalorii. Dodaj go do listy zakupów i korzystaj z selera jako dodatku do zup, sałatek czy sosów.

Seler naciowy zmniejsza stany zapalne w organizmie. Pacjenci cierpiący na bóle stawów, infekcje płuc, a także astmę lub trądzik, powinni spożywać większe ilości tej rośliny. Wszystko dlatego, że duże ilości zawartych w selerze składników aktywnych pozwoli przynieść ulgę przy tego rodzaju schorzeniach.

Seler naciowy na odprężenie? Owszem. Warzywo to wspaniale pomaga się uspokoić. Minerały zawarte w selerze, a przede wszystkim magnez i olejki eteryczne, działają kojąco na układ nerwowy. Jeśli na wieczorną przekąskę wybierze się łodygi selera, to sen na pewno będzie spokojniejszy.

Łodygi selera wspaniale regulują równowagę alkaiczną organizmu. W ten sposób chroni własny organizm przed problemami związanymi ze zbyt kwaśną dietą.

Seler naciowy w naturalny sposób wspomaga trawienie, niektórzy uważają, że ma on smak „chrupiącej wody”. Co może być jednym z powodów, dla których seler jest tak korzystny dla układu trawiennego? Przede wszystkim wysoka zawartość wody w selerze w połączeniu z nierozpuszczalnym błonnikiem sprawia, że doskonale wspiera on łatwe przemieszczanie stolca. Uwaga: ponieważ seler ma właściwości moczopędne oraz oczyszczające, to pacjenci z biegunką powinni unikać spożywania tego warzywa.

Seler zawierają także „dobre” sole, jednak nie zawiera sodu, ponieważ zawarty w nim minerał to nie ta sama, której używamy w kuchni do przyprawiania potraw. Sól zawarta w selerze jest organiczna, naturalna oraz niezbędna dla zachowania zdrowia.

Seler naciowy wspiera ochronę wzroku. Jedna duża łodyga selera dostarcza nawet 5% dziennego zapotrzebowania na witaminę A, grupę substancji odżywczych, które chronią oczy. Zapobiegają one również związanemu z wiekiem zwyrodnieniu plami żółtej, które jest poważnym schorzeniem w podeszłym wieku.

Łodygi selera pomagają redukować zły cholesterol. Butyloftalid, to jeden ze składników selera, który nadaje mu specyficznego smaku oraz aromatu. Jednakże, to nie wszystkie jego możliwości, ponieważ związek butyloftalid redukuje również poziom złego cholesterolu. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Chicago pokazuje, że spożywanie zaledwie czterech łodyg selera dziennie może obniżyć poziom złego cholesterolu nawet o 7%.

Seler naciowy obniża ciśnienie krwi. Udowodniono, że jeden z zawartych w selerze aktywnych związków poprawia krążenie krwi. Dzięki temu może on obniżać wysoki poziom ciśnienia krwi.

Łodygi selera mogą wzmocnić życie seksualne. Według niektórych źródeł seler posiada dwa feromony, a mianowicie o androstenon oraz androstenol, które zwiększają poziom pobudzenia seksualnego. Uwalniane zostają w chwili, kiedy seler jest przeżuwany.

Łodygi selera mogą pomagać zwalczyć choroby nowotworowe. Na Uniwersytecie Illinois przeprowadzono dwa badania na działaniem tego warzywa. Wynika z nich, że zawarty w nim silny flawanoid hamuje wzrost komórek rakowych, w szczególności w trzustce. Natomiast inne badania sugerują, że regularne spożywanie selera może znacznie opóźnić tworzenie się komórek raka piersi.

Przydatne porady na temat stosowania selera

Podczas zakupu należy wybierać łodygi z pionowymi szypułkami, które są kruche i trzaskają po przełamaniu. Liście selera powinny być świeże i rześkie. Wybierając seler, należy pamiętać, że im ciemniejszy kolor, tym wyraźniejszy i mocniejszy smak.

Świeży seler naciowy w całości dłużej zachowuje swoje składniki odżywcze, niż seler posiekany i przechowywany przez kilka dni. Gotowany na parze seler zachowuje nie tylko swój smak, ale również większość składników odżywczych, bo aż 99% z nich.

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close