PolecaneZdrowie

Korzyści ze stosowania siemienia lnianego

Okrzyknięte numerem jeden w spalaniu tkanki tłuszczowej, bogate w omega-3 i pełne błonnika, te małe nasiona mogą naprawdę wspomóc Twój metabolizm. Siemię lniane posiada niezliczone właściwości lecznicze i pielęgnacyjne. Poznajmy najważniejsze z nich.

Nasiona z roślin lnu mogą być stosowane w całości, mielone, bezpośrednio jako posiłek lub wykorzystane produkcji oleju lnianego. Siemię lniane jest jednym z najbardziej skoncentrowanych, roślinnych źródeł kwasów omega-3. Zawierają od 50 do 60 % kwasów omega-3 w postaci kwasu alfa -linolenowego. Siemię lniane jest również bogate w antyoksydanty, witaminy z grupy B, błonnik, grupy fitoestrogenów nazywa lignanami, białko i potas.

Plusy stosowania siemienia lnianego

Błonnik treść jest korzystny dla zdrowia serca oraz dobrego trawienia. Kwasy omega-3 mogą pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi i ciśnienia tętniczego. Odkrycia opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition stwierdzają, że nasiona, a nie olej lniany, mogą zmniejszyć znacząco poziom złego cholesterolu, szczególnie u kobiet po menopauzie. Badanie opublikowane w Journal of Clinical Oncology wykazało z kolei, że mielone siemię lniane spowolnia wzrost raka prostaty.

Minusy stosowania siemienia lnianego

Kwasy tłuszczowe omega-3 z nasion lnu nie rozpuszczają się w organizmie człowieka tak łatwo jak omega-3 z tranu, dlatego należy suplementować je w większej ilości. Olej lniany musi być przechowywany w szczelnie zamkniętym pojemniku w chłodnym miejscu, inaczej szybko zjełczeje.

Siemię lniane, czy mielone, czy w całości, posiada bardzo wysoką zawartość błonnika, więc należy wprowadzać je do diety stopniowo, aby uniknąć skurczów, wzdęć i nadmiernego działania przeczyszczającego.

Kiedy nie stosować siemienia lnianego

Osoby z zespołem jelita drażliwego powinny porozmawiać z lekarzem przed wprowadzeniem siemienia lnianego do diety, ze względu na jego wysoki poziom błonnika. Osoby z padaczką powinny unikać nasion lnu i suplementów omega-3, ponieważ mogą one wywołać drgawki. Leki na rozrzedzenie krwi, zmniejszenie poziomu cukru we krwi, sterydy, leki obniżające poziom cholesterolu i środki przeciwzapalne mogą wchodzić w interakcje z siemieniem, więc warto skonsultować się wcześniej z lekarzem.

Jak jeść siemię lniane

Siemię lniane są idealnym sposobem dla tych, którzy nie jedzą wystarczająco dużo tłustych ryb, w celu upewnienia się, że dostarczają wystarczającą ilości kwasów omega-3. Najlepiej jest kupić nasiona całe i miksować je w blenderze przed posiłkiem. Mączka z nasion lnu może być stosowana jako substytut jaj w wyrobach pieczonych dla osób uczulonych na białko jaj. Nasiona mogą być dodawane do sałatek owocowych, musli i jogurtów, mączka z siemienia lnianego może być wykorzystana do pieczenia lub sosów do mięs. W ten sposób można jednocześnie zwiększyć poziom omega-3 i spożycie błonnika.

Tematy
Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close