Zdrowie

Sok z buraków – Wartości zdrowotne i dietetyczne

Sok z buraków znany jest przede wszystkim z rozmaitych diet oczyszczających i odchudzających. Posiada on jednak tak wiele cennych składników odżywczych, że poleca się jego stosowanie praktycznie niezależnie od wieku, płci, czy kondycji zdrowotnej. W niniejszym artykule przyglądamy się bliżej jego najcenniejszym właściwościom i sposobom wykorzystania.

Burak jest bulwiastym i słodkim warzywem korzeniowym. Nie jest oczywiście żadną nowością na naszych stołach, a jednak od dekady jego popularność znacznie wzrosła, ze względu na posiadane składniki odżywcze. Badania pokazują, że regularne picie soku z buraka może korzystnie wpłynąć na zdrowie całego organizmu.

Właściwości buraków i wyciskanego z niego soku

Poniżej przedstawiamy dowody na to, jak działa sok z buraków.

  1. Pomoc w obniżaniu ciśnienia krwi

Sok z buraków przede wszystkim może pomóc obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. Naukowcy odkryli, że osoby pijące codziennie ok. 200 ml tego niezwykłego trunku rzeczywiście zanotowały obniżone skurczowe i rozkurczowe ciśnienie krwi. Za powód tego wskazuje się azotany, czyli związki znajdujące się w korzeniach buraczanych, które zmieniają się w kwas azotowy we krwi i pomagają w rozszerzeniu oraz rozluźnieniu naczyń krwionośnych.

  1. Zwiększanie wytrzymałości w czasie ćwiczeń

W 2012 roku przeprowadzono niewielkie badanie, z którego wynika, że picie soku z buraków zwiększa poziom azotanów w osoczu i poprawia sprawność fizyczną organizmu. W badaniu wzięli udział rowerzyści, którzy pili go w ilości ok. 2 szklanek dziennie. Okazało się, że byli oni w stanie poprawić swoje wyniki na odcinku 10-kilomentrowym nawet o 12 sekund. Jednocześnie zmniejszyli maksymalną ilość potrzebnego tlenu. Jak widać, sok z buraków to prawdziwy środek dopingujący.

  1. Poprawa siły mięśni u pacjentów z niewydolnością serca

W 2015 roku przeprowadzono badanie, z którego wynika, że korzyści zdrowotne z pochodzących z buraków azotanów mogą być większe nić się wcześniej wydawało. Badanie wykazało bowiem, że pacjenci z niewydolnością serca doświadczyli 13-procentowego wzrostu siły mięśniowej po dwóch godzinach od wypicia soku z buraków. Może to mieć duże znaczenie dla ludzi z upośledzeniem działania układu sercowo-naczyniowego.

  1. Możliwe spowolnienie skutków demencji

Według badań przeprowadzonych w 2011 roku, azotany mogą pomóc w zwiększeniu przepływu krwi do mózgu u osób starszych, a także spowolnić degradację funkcji poznawczych. Po tym, jak uczestnicy badania spożywali dietę bogatą w azotany, która zawierała także sok z buraków, ich MRI w mózgu wykazało zwiększony przepływ krwi w płatach czołowych. Płaty czołowe mają związek z funkcjami poznawczymi oraz z codziennym zachowaniem. Nie mniej jednak, w tym zakresie niezbędne są dalsze badania, by potwierdzić te niezwykle obiecujące właściwości. Jednakże potencjał diety obejmującej wysoką zawartość azotanów, które mogą pomóc w zapobieganiu lub spowolnieniu demencji, jest bardzo obiecujący.

  1. Pomoc w utrzymywaniu prawidłowej wagi

Sok z buraków posiada niską zawartość kalorii i praktycznie nie zawiera tłuszczu. Jest to świetny wybór na poranny koktajl, który doda energii i składników odżywczych na początek dnia. Świetnie pobudza trawienie i ma lekkie działanie przeczyszczające.

  1. Możliwe zapobieganie chorobie nowotworowej

Buraki swój kolor zawdzięczają obecności betalainy, która jest rozpuszczalnym w wodzie przeciwutleniaczem. Według badań przeprowadzonych w 2014 roku betalainy mają zdolność wspomagania chemioterapii przeciwko niektórym liniom komórek nowotworowych. Co więcej, uważa się, że betalainy są zmiataczami wolnych rodników, które pomagają znaleźć i zniszczyć te niestabilne związki w organizmie.

  1. Sok z buraków jest dobrym źródłem wielu minerałów

Potas to mineralny elektrolit, który m.in. pomaga prawidłowo funkcjonować nerwom oraz mięśniom. Jeśli poziom potasu jest zbyt niski, to może wystąpić zmęczenie, osłabienie oraz skurcze mięśni. Bardzo niski poziom potasu może nawet prowadzić do zagrażających życiu zaburzeń rytmu serca. Buraki są bogate w potas, dlatego regularne picie soku z tego warzywa może pomóc w utrzymaniu optymalnego poziomu potasu w organizmie.

Organizm nie może prawidłowo funkcjonować bez minerałów, określanych jako niezbędne. Niektóre z nich wzmacniają układ odpornościowy, z kolei inne wspomagają utrzymać zdrowie zębów oraz kości. Poza potasem sok z buraków zawiera również:

  • wapń,
  • żelazo,
  • magnez,
  • mangan,
  • fosfor,
  • sód,
  • cynk,
  • miedź,
  • selen.
  1. Sok buraczany zapewnia witaminę C

Sok z buraków jest dobrym źródłem witaminy C, która jest bardzo ważnym przeciwutleniaczem, który pomaga wzmocnić układ odpornościowy, a także chronić komórki przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki. Witamina C wspiera również produkcję kolagenu, gojenie się ran oraz wchłanianie żelaza.

  1. Wspomaganie wątroby

Jeśli wątroba zostanie przeciążona w wyniku następujących czynników, to może doprowadzić do stanu znanego jako choroba stłuszczeniowa wątroby:

  • zła dieta,
  • nadmierne spożycie alkoholu,
  • narażenie na substancje toksyczne,
  • siedzący tryb życia.

Burak zawiera betainę, czyli substancję, która pomaga zapobiegać lub redukować złogi tłuszczowe w wątrobie. Betaina może również pomóc chronić wątrobę przed toksynami. Może tym samym doskonale wpierać działanie takich środków naturalnych jak ostropest plamisty.

  1. Dobre źródło kwasu foliowego

Kwas foliowy to witamina B, która pomaga zapobiegać wadom cewy nerwowej oraz bezmózgowiu, a także może również zmniejszyć ryzyko przedwczesnego porodu. Sok z buraków jest dobrym źródłem kwasu foliowego, dlatego kobiety w wieku rozrodczym powinny dodawać go do swojej codziennej diety. Może on zastąpić syntetyczne suplementy z kwasem foliowym.

  1. Pomóc w obniżaniu poziomu cholesterolu

Osoby z wysokim poziomem cholesterolu powinny rozważyć dodanie do swojej diety soku z buraka. W 2011 roku przeprowadzona badanie na szczurach, w których wykazano, że ekstrakt z buraków obniża poziom cholesterolu całkowitego oraz trójglicerydów, a jednocześnie podwyższa poziom dobrego cholesterolu. Sok z buraków zmniejsza również stres oksydacyjny w wątrobie. Naukowcy są przekonani, że ten potencjał popularnych warzyw wynika z zawartości składników fitochemicznych, takich jak flawonoidy.

Sok z buraków – Środki ostrożności

Po zjedzeniu buraków mocz i stolec mogą dostać czerwonej lub różowej barwy. Ten stan, znany jako burakuria, jest nieszkodliwy. Nie mniej jednak może to być zaskakujące, jeśli się tego nie spodziewamy.

U osób z niskim ciśnieniem krwi regularne spożywanie soku z buraków może jeszcze bardziej obniżyć poziom ciśnienia krwi. Z tego powodu należy uważnie monitorować ciśnienie w takim przypadku.

Pacjenci ze skłonnością do kamieni nerkowych, powodowanych przez szczawian wapnia, nie powinni pić soku z buraków. Wszystko dlatego, że buraki są bogate w szczawiany, które tworzą kryształy w moczu, a zatem mogą zatem prowadzić do kamieni.

O czym warto pamiętać

Buraki są zdrowe, niezależnie od tego w jaki sposób się je przygotuje. Nie mniej jednak sok wyciśnięty ze świeżych buraków to lepszy pomysł na skorzystanie z ich właściwości, ponieważ gotowane buraki tracą część składników odżywczych. Jeśli nie jesteście przekonani do spożywania samego soku z buraków, to można go połączyć z jabłkiem, miętą, cytrusami, a także marchewką.

Jeśli chcecie włączyć do codziennej diety sok z buraków, to czyńcie to stopniowo, powoli zwiększając jego ilość. Najlepiej zacząć od wyciśnięcia soku z połowy niewielkiego buraka, by sprawdzić, jak na niego zareaguje organizm.

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close