PolecaneZdrowie

Witamina C – Co warto o niej wiedzieć

Witamina C, znana jako kwas askorbinowy, jest niezbędną dla zachowania zdrowia substancją aktywną, która ​​nie może być samodzielnie wytwarzana przez organizm. Z tego powodu ważne jest by była dostarczana w odpowiednich ilościach wraz z dietą lub dodatkowo suplementowana. W ludzkim organizmie odgrywa wiele ważnych ról i wiąże się ją z imponującymi korzyściami zdrowotnymi.

Witamina C jest rozpuszczalnym w wodzie silnym przeciwutleniaczem, który pomaga organizmowi w formowaniu i utrzymywaniu tkanki łącznej, w tym kości, naczyń krwionośnych i skóry. Znaleźć ją można przede wszystkim w wielu owocach i warzywach, w tym w pomarańczach, truskawkach, kiwi, papryczkach, brokułach, jarmużu i szpinaku. Chociaż powszechnie zaleca się jej przyjmowanie z pożywienia, wiele ludzi dodatkowo korzysta z suplementów. Zalecane dzienne spożycie witaminy C wynosi ok. 75 mg dla kobiet i 90 mg dla mężczyzn.

Witamina C pomaga w naprawie i regeneracji tkanek, chroni przed chorobami serca, pomaga w absorpcji żelaza, zapobiega szkorbutowi i obniża poziom cholesterolu całkowitego, LDL i trójglicerydów. Badania wskazują, że może pomóc chronić przed różnymi nowotworami, zwalczając wolne rodniki i pomagając zneutralizować działanie azotynów, czyli konserwantów znajdujące się w niektórych przetworzonych produktach żywnościowych, które mogą zwiększać ryzyko rozwoju pewnych postaci raka. Dodatkowa witamina C może również zmniejszyć czas trwania i objawy przeziębienia, opóźnić lub zapobiec zaćmie i wspierać zdrową funkcję odpornościową.

Witamina C dla zdrowia i urody

Witamina C to szczególnie ważna dla zdrowia substancja aktywna, która odpowiedzialna jest za wiele ważnych funkcji w ludzkim organizmie. Poniżej przedstawiamy najważniejszy zakres jej wpływu na zachowanie zdrowia i urody.

  1. Witamina C to silny przeciwutleniacz, który może zmniejszyć ryzyko przewlekłych chorób

Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który wzmacnia naturalne mechanizmy obronne organizmu. Przeciwutleniacze są cząsteczkami, które przede wszystkim chronią komórki przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Gdy związki utleniające kumulują się w organizmie mogą powodować stan znany jako stres oksydacyjny, który kojarzony jest z wieloma przewlekłymi chorobami. Badania pokazują, że spożywanie większej ilości witaminy C może zwiększyć poziom antyoksydantów we krwi nawet o 30%, co istotnie pomaga w naturalnej obronie organizmu przed stanami zapalnymi.

Podsumowanie

Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, który może zwiększyć poziom antyoksydantów we krwi. Może to pomóc zmniejszyć ryzyko rozwoju poważnych dolegliwości zdrowotnych, takich jak choroby serca.

  1. Witamina C może pomóc w walce z wysokim ciśnieniem krwi

Nawet 1/3 żyjących w społeczeństwach Zachodu dorosłych cierpi z powodu zbyt wysokiego ciśnienia krwi. Stan ten naraża m.in. na zwiększone ryzyko chorób serca, które są główną przyczyną zgonów na świecie. Badania wykazały, że witamina C może pomóc obniżyć ciśnienie tętnicze, zarówno u osób z umiarkowanym, jak i wysokim ciśnieniem. Regularne skomplementowanie diety witaminą C pomaga rozluźnić naczynia krwionośne, przenoszące krew z serca, co zwiększa drożność całego obiegu.

Co więcej, analiza 29 badań na zdrowych osoba dorosłych wykazała, że ​​przyjmowanie suplementu witaminy C powoduje obniżenie skurczowego ciśnienia krwi o 3,84 mmHg dla wartości górnej i rozkurczowego ciśnienia krwi, czyli niższej wartości, o 1,48 mmHg. U osób dorosłych z problemem nadciśnienia tętniczego suplementy witaminy C obniżały skurczowe ciśnienie krwi o 4,85 mmHg, a rozkurczowe o 1,67 mmHg. Chociaż wyniki te są obiecujące, nie jest jasne, czy wpływ na ciśnienie krwi jest długotrwały. Ponadto, osoby z wysokim ciśnieniem krwi z całą pewnością nie powinny liczyć na samą witaminę C w celu leczenia.

Podsumowanie

W wyniku badań stwierdzono, że suplementy witaminy C obniżają ciśnienie krwi zarówno u zdrowych osób dorosłych, jak i u dorosłych z chorobowym problemem nadciśnienia tętniczego.

  1. Witamina C walczy z czynnikami ryzyka chorób serca

Choroby serca są jednymi z głównych przyczyn śmierci ludzi na całym świecie. Istnieje wiele czynników, które zwiększają ich ryzyko rozwoju, w tym wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom “złego” cholesterolu LDL, niski poziomu “dobrego” cholesterolu HDL i niewłaściwy poziom trójglicerydów.

Według badań naukowych witamina C może pomóc istotnie zmniejszyć te czynniki ryzyka. Analiza 9 badań z udziałem 293 172 uczestników wykazała, że ​​po 10 latach osoby, które przyjmowały co najmniej 700 mg witaminy C dziennie, były narażone na 25% niższe ryzyko chorób serca niż osoby, które nie przyjmowały suplementu witaminy C. Co ciekawe, inna analiza 15 badań wykazała, że ​​spożywanie witaminy C tylko z pokarmów, a nie z suplementów, wiązało się z niższym ryzykiem chorób serca. Jednak naukowcy nie byli pewni, czy ludzie spożywający żywność bogatą w witaminę C również podążali zdrowszym trybem życia niż ludzie, którzy przyjmowali suplement. Zatem pozostaje niejasne, czy różnice wynikały ze źródła tej witaminy czy innych aspektów diety.

Inna analiza 13 badań dotyczyła wpływu przyjmowania witaminy C w ilości co najmniej 500 mg na czynniki ryzyka rozwoju chorób serca, takie jak poziom nieodpowiednie poziomy cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Analiza wykazała, że ​​przyjmowanie suplementu witaminowego znacznie zmniejszyło we krwi ilość “złego” cholesterolu LDL o około 7,9 mg / dl, a trójglicerydów o 20,1 mg / dl. Krótko mówiąc, wydaje się, że przyjmowanie lub spożywanie co najmniej 500 mg witaminy C na dobę może zmniejszyć ryzyko chorób serca. Jednakże, jeśli już spożywasz dietę bogatą w witaminę C, suplementy mogą nie zapewniać dodatkowych korzyści w zakresie ochrony zdrowia serca.

Podsumowanie

Suplementy witaminy C są kojarzone ze zmniejszonym ryzykiem rozwoju chorób serca. Suplementy te mogą obniżać czynniki ryzyka choroby, powodowanej “złym” cholesterolem LDL i trójglicerydami.

  1. Witamina C może obniżyć poziom kwasu moczowego we krwi i pomóc w zapobieganiu atakom dny moczanowej

Dna moczanowa to rodzaj zapalenia stawów, który dotyka nawet do około 4% dorosłych. Jest to dolegliwość dość bolesna i uciążliwa. Obejmuje stany zapalne szczególnie w obrębie dużych palców u stóp. Ludzie z napadami dny odczuwają obrzęk i nagłe, silne ataki bólu.

Objawy dny pojawiają się, gdy we krwi jest zbyt dużo kwasu moczowego, który jest produktem odpadowym wytwarzanym przez organizm. Przy wysokich poziomach może się on krystalizować i osadzać w stawach. Co ciekawe, w kilku badaniach wykazano, że witamina C może pomóc w obniżeniu poziomu kwasu moczowego we krwi, a w konsekwencji w ochronie przed atakami dny moczanowej.

Jedno z badań, przeprowadzone na 1.387 mężczyznach wykazało, że osoby spożywające najwięcej witaminy C miały znacząco niższy poziom kwasu moczowego we krwi, względem pozostałych. W innym badaniu wzięło udział 46.994 zdrowych mężczyzn w ciągu 20 lat, aby sprawdzić, czy spożycie witaminy C jest związane z rozwijającą się dną moczanową. Co ciekawe, osoby przyjmujące suplement witaminy C były narażone na 44% mniejsze ryzyko wystąpienia choroby. Ponadto, analiza 13 badań klinicznych wykazała, że ​​przyjmowanie suplementu witaminy C przez 30 dni znacznie zmniejszało poziom kwasu moczowego we krwi, w porównaniu z placebo. Podczas gdy wydaje się, że istnieje silny związek między spożyciem tej witaminy a poziomem kwasu moczowego we krwi, potrzeba więcej badań potwierdzających tę tezę.

Podsumowanie

Dieta i suplementy zawierające witaminę C są często kojarzone ze zmniejszonym poziomem kwasu moczowego we krwi i mniejszym ryzykiem wystąpienia dny moczanowej.

  1. Witamina C pomaga zapobiegać niedoborom żelaza poprzez polepszenie absorpcji tego pierwiastka

Żelazo jest ważnym składnikiem odżywczym, który pełni różne funkcje w organizmie. Jest m.in. niezbędny do wytwarzania czerwonych krwinek i transportu tlenu w całym ciele.

Co ciekawe, suplementy witaminy C mogą pomóc w poprawie wchłaniania żelaza z diety. Pomaga ona w przekształcaniu słabo wchłoniętego żelaza, takiego jak żelazo pochodzenia roślinnego, w formę łatwiejszą do przyswojenia. Jest to szczególnie ważne dla osób żyjących na diecie bezmięsnej, ponieważ mięso jest głównym źródłem żelaza. W rzeczywistości spożywanie 100 mg witaminy C może poprawić wchłanianie żelaza nawet o 67%. W rezultacie tego może pomóc zmniejszyć ryzyko niedokrwistości u osób ze skłonnością do niedoboru żelaza.

W jednym badaniu u 65 dzieci z niedokrwistością powodowaną niedoborem żelaza podawano suplement witaminy C. Naukowcy odkryli w nim, że już sam suplement pomaga znacznie lepiej kontrolować ich anemię.

Podsumowanie

Osoby cierpiące z powodu niskiego poziomu żelaza powinny spożywać większe ilości pokarmów bogatych w witaminę C lub przyjmować suplement tej witaminy, co może pomóc poprawić poziom żelaza we krwi.

Niedobory i zalecane dawki witaminy C

Objawy niedoboru tej ważnej witaminy obejmują przede wszystkim zmęczenie, osłabienie mięśni, bóle stawów i mięśni, krwawiące dziąsła i wysypki na nogach. Przedłużony niedobór może powodować szkorbut, która jest rzadką, ale potencjalnie ciężką chorobę.

Według wielu oficjalnych źródeł zalecana dzienna dieta witaminy C (RDA) dla dorosłych w wieku powyżej 19 lat to ok:

  • mężczyźni – 90 mg na dzień,
  • kobiety – 75 mg na dzień,
  • kobiety w ciąży – 85 mg na dobę,
  • kobiet karmiące piersią – 120 mg na dzień.
Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close