Zdrowie

Woda z cytryną – Kiedy i dlaczego warto pić

Woda z cytryną na czczo to często polecany sposób na zdrowe rozpoczęcie każdego dnia. Przypisuje się jej liczne właściwości zdrowotne, zapewniające także wspaniałe samopoczucie. W niniejszym artykule sprawdzamy najważniejsze właściwości i sposoby zastosowania wody z cytryną w codziennej diecie. Koniecznie sprawdźcie kiedy i dlaczego warto ją pić.

Woda z cytryną w dzisiejszych czasach to prawdziwy hit zdrowego odżywiania. Wiele restauracji podaje ją rutynowo, a niektórzy ludzie zaczynają dzień od cytrynowej wody zamiast kawy lub herbaty. Bez wątpienia cytryny są pyszne, ale czy dodanie ich do wody sprawia, że będziecie zdrowsi? Warto to sprawdzić.

Woda z cytryną – Korzyści zdrowotne i pielęgnacyjne

Niewiele badań naukowych przeprowadzono w odniesieniu do wpływu wody z cytryną na zdrowie jako całości, ale istnieją pewne wskazówki, dotyczące korzyści płynących z cytryny i wody osobno. Większość tez formułowanych jest właśnie na tej podstawie. Sprawdźmy zatem czego możemy się spodziewać po regularnym stosowaniu tych dwóch składników razem.

  1. Lepsze nawodnienie organizmu

Według niektórych instytucji, zajmujących się sprawami żywienia, referencyjna ilość wody dla osoby dorosłej wynosi od 2,5 do 4 litrów dziennie. Oczywiście wielkość ta obejmuje wodę z żywności i napojów spożywanych w ciągu całej doby.

Woda jest najlepszym napojem dla nawodnienia, ale niektórzy ludzie nie lubią jej smaku. Dodanie cytryny poprawia jej atrakcyjność, co może pomóc pić jej więcej. Prawidłowe nawodnienie organizmu nie tylko pomaga dostarczać cennych mikroelementów, ale także umożliwia skuteczne oczyszczanie go z e szkodliwych toksyn. Woda z cytryną stanowi zatem wspaniałą propozycję niemal dla każdego, praktycznie niezależnie od stanu zdrowia, wieku czy płci.

  1. Dobre źródło witaminy C

Owoce cytrusowe, takie jak cytryny, zawierają dużo witaminy C, która jest głównym przeciwutleniaczem, pomagającym chronić komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Witamina C może zmniejszyć m.in. ryzyko rozwoju chorób układu krążenia i udaru, oraz obniżyć ciśnienie krwi. Badania pokazały, że osoby o niskim poziomie witaminy C w diecie, szczególnie otyli mężczyźni z wysokim ciśnieniem krwi, są bardziej narażeni na udar. Witamina C może również pomóc w zapobieganiu lub ograniczeniu czasu trwania przeziębienia u niektórych osób, chociaż wyniki takich badań są dość sprzeczne.

Chociaż cytryny nie są na szczycie listy owoców cytrusowych bogatych w witaminę C, nadal są jej dobrym źródłem. Według Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych 1/4 szklanki surowego soku z cytryny dostarcza około 23,6 gramów witaminy C, co stanowi to ponad 30 % zalecanego dziennego spożycia (RDA). Regularnie pita woda z cytryną może być zatem cennym źródłem tej niezwykle ważnej dla zdrowia witaminy.

  1. Poprawa zdrowia i wyglądu skóry

Witamina C występująca w cytrynach może pomóc zmniejszyć zmarszczki i ograniczyć inne oznaki starzenia skóry. Badanie opublikowane w American Society for Clinical Nutrition wykazało, że osoby, które spożywały więcej witaminy C, narażone są na mniejsze ryzyko wystąpienia pomarszczonej i suchej skóry.

Fakt, że regularnie dostarczana do organizmu woda wpływa na kondycję skóry jest jednak dość kontrowersyjny. Pewne jest natomiast, że gdy traci ona swoją wilgotność, staje się sucha i podatna na zmarszczki. Czy lepiej jest stosować balsam do skóry, czy pić więcej wody nie jest jasne. Wiele poważnych źródeł zaleca jednak regularne picie co najmniej 8 szklanek wody dziennie, aby pozostać nawodnionym i pozbyć się ze skóry toksyn. Woda z cytryną sprawdza się w tym względzie doskonale, zapewniając wspaniałe efekty synergiczne.

  1. Wspieranie utraty nadmiernej wagi ciała

Badania opublikowane w czasopiśmie Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition wykazały, że przeciwutleniacze polifenolowe występujące w cytrynach znacznie zmniejszają przyrost masy ciała u myszy, spowodowany dietą wysokotłuszczową. Ponadto poprawiają odporność na insulinę, co ma duże znaczenie dla całej gospodarki metabolicznej.

Podczas gdy te same wyniki muszą być udowodnione u ludzi, niepotwierdzone dane wskazują, że woda z cytryną wspomaga utratę wagi ciała. Nie wiadomo jednak dokładnie, czy jest to spowodowane zwiększeniem spożycia wody, czy cytrynami.

  1. Wspomaganie procesów trawienia

Niektórzy ludzie piją wodę cytrynową codziennie rano, aby zapobiec zaparciom. Picie ciepłej lub gorącej wody z cytryną po przebudzeniu może pomóc w „obudzeniu” układu trawiennego i uzyskanie lepszego samopoczucia.

Doświadczenia medycyny ajurwedyjskiej wskazują, że ​​kwaśny cytrynowy smak stymuluje twój “agni”. W Ajurwedzie silny skok agni uruchamia układ trawienny, umożliwiając łatwe trawienie pokarmu i zapobieganie gromadzeniu się toksyn.

  1. Odświeżanie oddechu

Uważa się, że woda z cytryną doskonale i naturalnie neutralizuje nieprzyjemne zapachy. Może to odnosić się do nieświeżego oddechu spowodowanego spożywaniem pokarmów o silnych aromatach, takich jak czosnek, cebula lub ryba.

Popraw swój oddech, popijając szklankę wody cytrynowej po posiłkach i stosuj ją jako pierwszą czynność codziennie rano. Uważa się, że cytryna stymuluje wytwarzanie śliny, a woda pomaga zapobiegać suchości w ustach. Niedobór wilgoci w ustach prowadzi do nieświeżego oddechu, spowodowanego nadmiernym wzrostem bakterii.

  1. Pomoc w zapobieganiu kamieniom nerkowym

Kwas cytrynowy z cytryn może pomagać zapobiec powstawaniu kamieni nerkowych. Picie wody z cytryną nie tylko zapewnia uzyskanie więcej kwasu cytrynowego, ale także wodę, której potrzebujesz, aby zapobiec kamieniom.

Picie 1/2 szklanki soku z cytryny zapewnia taką samą ilość kwasu cytrynowego, jaką można znaleźć w suplementach na receptę.

Jak przygotować wodę z cytryną?

Aby czerpać najwięcej korzyści zdrowotnych z wody cytrynowej, przede wszystkim warto pić ją regularnie. Nie potrzeba przy tym więcej niż jeden plasterek cytryny w jednej szklance.

Podczas przygotowania zawsze warto używać świeżej cytryny, a nie sztucznego soku z butelki. Wyciśnij połowę owocu do 250 ml ciepłej lub zimnej wody. Aby napój był jak najbardziej zdrowy, używaj przefiltrowanej wody i organicznych cytryn. Możesz wzbogacić smak wody z cytryną dodając:

Możesz również dodać plasterki innych świeżych owoców cytrusowych, takich jak limonki i pomarańcze lub nawet plasterki ogórka.

Posiadanie cytrynowych kostek lodu to świetny sposób na szybkie dodanie cytryny do wody. Wystarczy wycisnąć świeży sok z cytryny do pojemniczków, całość zalać wodą i zamrozić.

Rozpocznij poranek od kubka ciepłej wody z cytryną, a także trzymaj dzbanek z wodą w lodówce, aby pić przez cały dzień.

Skutki uboczne picia wody z sokiem cytrynowym

Woda cytrynowa jest ogólnie bezpieczna do picia, ale istnieje kilka potencjalnych skutków ubocznych, o których należy pamiętać. Cytryna zawiera kwas cytrynowy, który może powodować erozję szkliwa zębów. Może to być nieco ironiczne dla osób używających cytryny, aby pomóc leczyć nieświeży oddech, jednak warto brać ten fakt pod uwagę. Aby ograniczyć ryzyko tego problemu, pij wodę cytrynową przez słomkę, a następnie przepłucz usta.

Jeśli chodzi o zgagę, woda z cytryną może działać w obie strony. Kwas cytrynowy może wywoływać zgagę u niektórych osób, natomiast inni mogą odczuwać ulgę, ponieważ cytryny stają się zasadowe w przewodzie pokarmowym. Jeśli cytryna pogłębia twoją zgagę, unikaj picia cytrynowej wody.

Niektórzy piszą o częstszych wycieczkach do łazienki podczas picia wody z cytryny. Chociaż sok cytrynowy często określa się jako diuretyk, czyli substancję, która zwiększa produkcję moczu. Dowody nie wskazują jednak na to, że witamina C pochodząca z naturalnych źródeł, takich jak cytryny, ma działanie moczopędne. Jeśli odczuwasz potrzebę dodatkowych wycieczek do łazienki podczas picia wody z cytryny, jest to najprawdopodobniej spowodowane zwiększonym poborem wody. W takich przypadkach nerki są lepiej filtrowane, a organizm szybciej oczyszcza się z toksyn.

Ponadto… badania pokazują, że woda z cytryną przynosi tylko potencjalne korzyści dla zdrowia. Dlatego właśnie w niektórych przypadkach potrzeba więcej badań. Dodanie cytryny do wody może pomóc ci pić więcej w ciągu dnia, aby pozostać odpowiednio nawodnionym, co ma kluczowe znaczenie dla kondycji zdrowia i samopoczucia.

Ciepła woda cytrynowa jest rozgrzewającą alternatywą dla innych gorących napojów. Jeśli pijesz ją na zimno, jest orzeźwiająca i energetyzująca. Daje zatem wiele możliwości spożywania i dostosowywania do indywidualnych preferencji.

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close