PolecaneZdrowie

Cenne nasiona Chia dla zdrowia i urody

Nasiona Chia są dobrze znanym i wprost doskonałym źródłem zdrowych tłuszczów omega-3 i błonnika. Na szczęście jest to także proste jedzenie, które z łatwością można dodać do swojej codziennej diety. Te malutkie nasiona w kolorze białym, ciemno brązowym i czarnym zapewniają ogromne korzyści żywieniowe. Nasiona Chia zawierają bowiem cenny wapń, mangan i fosfor, a także wiele cennych kwasów tłuszczowych.

Większość korzyści ze stosowania nasion Chia można uzyskać przez spożywane ich w całości lub w postaci mielonej. Przed spożyciem, podobnie jak nasiona lnu, powinny one być namoczone w wodzie lub innym płynie.

Gdy kupujesz nasiona Chia warto upewnić się, że uzyskamy dobrej jakości produkt. Należy unikać zarówno czerwonych nasion, gdyż są niedojrzałe, jak również wyraźnie mniejszych od pozostałych, gdyż zwykle są to nasiona chwastów. Nasiona Chia są dostępne w wielu różnych sklepach ze zdrową żywnością i supermarketach na terenie całego kraju.

Kiedy więc pozyska się już nasiona Chia wiele osób zastanawia się w jaki dodać je do swojej diety. Ponieważ są praktycznie bez smaku, można dodać je do prawie wszystkiego. Dobrym pomysłem jest posypać je na sałatki lub dodać je do koktajli. Świetnie nadają się jako posypka do deserów lub dodatek do ciasta naleśnikowego. Innym rozwiązaniem jest umożliwić nasionom zakiełkowanie, a następnie spożycie w towarzystwie innych kiełków.

Oto dziesięć najważniejszych korzyści ze stosowania nasion Chia:

  1. Walka z cukrzycą

Nasiona szałwii hiszpańskiej były wielokrotnie badane w zakresie ich potencjalnego leczenia cukrzycy typu 2, głównie ze względu na ich zdolność do spowalniania procesów trawienia. Galaretowata powłoczka namoczonych nasion Chia powstaje w wyniku połączenia z płynami, dzięki czemu może zapobiegać nagłym skokom cukru we krwi.

  1. Zyskanie większej ilości błonnika w diecie

Zaledwie 28 gram porcji Chia posiada 11 gramów błonnika pokarmowego, czyli około jednej trzeciej zalecanej dziennej dawki spożycia dla osoby dorosłej. Dodawanie niewielkiej ilości Chia do swojej diety jest łatwym sposobem, aby zapewnić sobie uzyskanie dobrej ilości błonnika, który jest bardzo ważny dla zdrowia pokarmowego.

  1. Zapewnienie odpowiedniej ilości kwasów omega-3

Nasiona Chia są wprost napakowane kwasami tłuszczowymi omega-3, gdyż w 28 gramach znajduje się prawie pięć gramów tego cennego składnika diety. Tłuszcze te są ważne dla zdrowia mózgu, układu nerwowego oraz zapobiegają wielu chorobom. Naukowcy twierdzą, że nasiona Chia mają lepszą przyswajalność kwasów omega-3 niż z nasion lnu.

  1. Mocniejsze zęby i kości

Porcja nasion Chia zawiera 18 procent zalecanego dziennego spożycia na wapń, który jest bardzo ważny dla zdrowia i utrzymania kości, a także zębów, zapobiegając jednocześnie osteoporozie.

  1. Nasiona Chia i bardzo cenny mangan

Mangan nie jest dobrze znanym składnikiem odżywczym, ale bardzo ważnym dla naszego zdrowia. Jest on bardzo dobry dla kości i pomaga absorbować inne niezbędne składniki odżywcze, takie jak biotyna i tiaminy. Jedna porcja nasion Chia, lub 28 gramów, zapewnia nawet 30 procent zalecanej dziennej dawki spożycia tego minerału.

  1. Mnóstwo fosforu

28 gram nasion Chia zapewnia nawet 27 procent dziennego zapotrzebowania na fosfor, który pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów. Fosfor jest również wykorzystywany przez organizm do syntezy białka i wzrostu komórek, a także naprawy tkanek.

  1. Bogactwo cennego białka

Nasion Chia to także doskonałe źródło białka, szczególnie ważnego dla wegetarian. Nie zawierają przy tym żadnego cholesterolu. Jedna porcja 28 gram porcja tych super nasion zawiera 4,4 g białka, czyli prawie 10 procent dziennego zapotrzebowania.

  1. Walka z otyłością brzuszną

Stabilizujący wpływ Chia na poziom cukru we krwi pozwala również walczyć z opornością na insulinę, która może być związana z wzrostem tłuszczu w okolicach brzucha. Ten rodzaj odporności może być również szkodliwy dla ogólnego stanu zdrowia.

  1. Uzyskanie lepszego samopoczucia i nastroju

Obecny w nasionach Chia tryptofan to bardzo cenny aminokwas, który jest m.in. odpowiedzialny za dobre samopoczucie. Pomaga również regulować apetyt, sen i polepsza ogólny nastrój.

  1. Poprawa zdrowia serca

Zgodnie z wynikami wielu badań, nasiona Chia są często wskazane w celu poprawy ciśnienia tętniczego u chorych na cukrzycę, a także mogą zwiększyć ilość zdrowego cholesterolu, obniżając jednocześnie całkowity LDL i triglicerydy. Korzyści te są niezwykle ważne dla każdego.

Najprostszy i bardzo zdrowy napój z nasionami Chia, który warto wykonywać w domu:

Shake z nasionami Chia

  • 2 szklanki niesłodzonego mleka migdałowego lub napoju z orzechów nerkowca,
  • 2 łyżki nasion Chia,
  • 1/2 łyżeczki mielonego cynamonu,
  • 1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego,
  • Sproszkowane stewię do osłodzenia.

Sposób działania:

Zmieszać nasiona Chia z mlekiem orzechowym i odstawić na ok. 15 minut, aby nasiona mogły zaabsorbować część cieczy i wytworzyć żel. Wymieszać z resztą składników osłodzić według gustu.

Więcej o nasionach Chia znajdziesz w prezentacji:

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close