Zdrowie

Zielone warzywa dla ciała i ducha

Wszyscy pragniemy być zdrowi, od narodzin do późnej starości. Zdrowie tkwi w warzywach, a przynajmniej tak twierdzi większość specjalistów. Czasem posuwają się jeszcze dalej, wskazując, że bardzo dużo cennych składników niezbędnych dla naszego organizmu znajduje się w zielonych warzywach. Dlaczego zatem zielone warzywa są tak szczególne i dlaczego tak na prawdę warto je włączyć do codziennej diety?

Zielonych warzyw jest bardzo wiele, dlatego nie trudno włączyć je do codziennej diety. Do najbardziej popularnych należy kapusta, sałata, brokuły, ogórek, groszek, szczypiorek, jarmuż, zielona papryka, brukselka, koper, natka pietruszki i selera, por, szczaw, szpinak, gorczyca, szparagi, karczochy, cukinia, rzeżucha, oraz rozmaite zioła i kiełki. Wszystkie one odznaczają się wspaniałym wpływem na nasze zdrowie i samopoczucie. Poznajmy zatem najważniejsze argumenty za tym, by włączyć je do codziennej diety.

Dlaczego warto jeść zielone warzywa ?

Bardzo cenny dla naszego zdrowia jest chlorofil, czyli zielony barwnik roślin, który jest podobny do hemoglobiny. To właśnie dzięki chlorofilowi warzywa posiadają piękny, żywy, zielony kolor. A my dzięki nim zdobywamy wiele zdrowotnych właściwości dla naszego organizmu.

Spożywane przez człowieka zielone warzywa oczyszczają organizm z metali ciężkich i pomagają pozbyć się toksyn z organizmu. Pozwala to lepiej chronić organizm przed rozmaitymi infekcjami i zapobiegać wielu chorobom. Dzięki odżywianiu się zielonymi warzywami zwiększa się także metabolizm organizmu, co przekłada się na szybszą utratę zbędnych kilogramów. Stanowią one zatem wspaniały składnik diety wyszczuplającej.

Warzywa zielone zawierają nie tylko błonnik, który sprzyja szybszemu spalaniu kalorii, ale także posiadają kwas foliowy, który jest szczególnie cenny dla kobiet w ciąży, bądź pań planujących ciążę. Lecz to nie wszystko, gdyż warzywa te posiadają szereg witamin z grupy B, które wpływają dodatnio na układ nerwowy. Wzmacniają go i zapobiegają wielu uciążliwym symptomom. Między innymi poprawiają pamięć, pomagają zmagać się ze stresem, wspomagają koncentrację, itd.

Najważniejsze właściwości odżywcze zielonych warzyw

Warzywa zielone są niskokaloryczne, a to dobra wiadomość dla osób dbających o stałą wagę ciała lub będących na diecie odchudzającej. Kaloryczność niektórych z nich przedstawia się następująco:

  • jedna zielona papryka to tylko 20 kalorii,
  • jeden średniej wielkości zielony ogórek 8 kalorii,
  • sałata i szczypiorek posiada tylko około 14 kalorii na 100 gram,
  • jeden por to przeciętnie tylko 24 kalorie,
  • kapusta biała zawiera 28 kalorii, a kwaszona 16 kcal na każde 100 gram,
  • brokuły mają jedynie 27 kalorii w 100 gramach.

Ogólnie rzecz ujmując, wszystkie zielone warzywa posiadają niewiele kalorii. A to oznacza, że można je spożywać bez wyrzutów sumienia i bez liczenia ich wartości energetycznej.

Oprócz licznych witamin, takich jak witamina A, B, C, E, K, w warzywach zielonych znajdują się cenne pierwiastki, głównie wapń, fosfor, żelazo, czy magnez. Wszystkie one są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego ciała.

Warzywa zielone mają szerokie zastosowanie w gastronomi. Na ich bazie powstaje wiele zdrowych i smacznych dań lub dodatków do dań głównych. Do najbardziej znanych dodatków można zaliczyć sałatki, surówki, czy koktajle. Popularne są także takie dania, jak zupy, leczo czy bigos. Warto je zatem spożywać każdego dnia, pod niemal każdą postacią, a w szczególności na surowo.

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close