Zdrowie

Żurawina – Właściwości i zastosowania lecznicze

Wśród zdrowej żywności, żurawina jest na początku listy niezbyt długiej listy, głównie ze względu na bardzo wysoki poziom substancji odżywczych oraz cennych przeciwutleniaczy. Nie można również zapomnieć o tym, że pół szklanki żurawin zawiera tylko 25 kalorii! Poznajmy najważniejsze właściwości odżywcze i zdrowotne tych wspaniałych owoców.

Żurawina pochodzi z Ameryki Północnej i jest uprawiana na ogromnych obszarach w północnych Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Obecnie, coraz więcej upraw można również spotkać w naszym kraju. Świeże owoce żurawiny są zbierane we wrześniu i październiku. Mogą być przechowywane w lodówce do dwóch miesięcy przed użyciem i mogą być także zamrożone do późniejszego wykorzystania. Przy zakupie warto wybierać żurawinę, które jest twarda w dotyku i bez zmarszczek.

Żurawina może być również suszona lub w puszce, ale warto uważać na często dodawane do niej cukry. W tym celu należy sprawdzać etykietę i upewnić się, że produkt zawiera tylko żurawinę, bez żadnych dodatków. Jeśli zdecydujemy się pić sok z żurawiny, warto pamiętać, że jest on często mieszany z innymi owocami i dodatkiem słodzików.

Ewentualne korzyści zdrowotne ze spożywania żurawiny to między innymi obniżone ryzyko infekcji dróg moczowych, zapobieganie niektórym rodzajom raka, poprawa funkcji układu immunologicznego, obniżenie ciśnienia krwi i wiele innych. Warto zatem przyjrzeć się temu zagadnieniu nieco bliżej.

Żurawina – Możliwe korzyści zdrowotne

Spożywanie owoców i warzyw wszelkiego rodzaju od dawna związane ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia wielu chorób. Następujące korzyści zdrowotne zostały powiązane z żurawiną:

  1. Zwalczanie zakażeń układu moczowego (ZUM)

Żurawina jest chyba najbardziej znana ze swojej roli w zakresie zapobiegania zakażeniu układu moczowego, zwłaszcza u osób z nawracającymi tego rodzaju problemami. Wysoki poziom proantocyjanidyny (PAC) w żurawinie pomaga zmniejszyć adhezję niektórych bakterii do ścianek dróg moczowych i zwalczać rozwijające się infekcje.

Badanie opublikowane w American Journal of Obstetrics and Gynecology w lutym 2016 roku informowało jednak, że podczas gdy kapsułki z żurawiną wykazują wyraźne działanie przeciwinfekcyjne na drogi moczowe, sok żurawinowy okazał się znacznie mniej skuteczny. Powodem tego może być fakt, że duże stężenie ekstraktu żurawiny zapobiegania przywieraniu bakterii do ścianek komórkowych, a w sokach nie jest ona aż tak skoncentrowana.

  1. Zapobieganie chorobom układu krążenia

Niektóre badania sugerują, że zawarte w żurawinie polifenole mogą zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby sercowo-naczyniowej (CVD), zapobiegając tworzeniu się płytek krwi oraz obniżając ciśnienie krwi za pomocą mechanizmów przeciwzapalnych. Te wyjątkowe owoce są źródłem wielu wspaniałych przeciwutleniaczy, które decydują o większości cennych właściwości zdrowotnych.

  1. Wzmocnienie ochrony przeciwnowotworowej

Badania wykazały, że żurawina może w znaczący sposób hamować rozwój niektórych nowotworów. Zaobserwowano przede wszystkim jej pozytywne działania przeciw rakowi prostaty, wątroby, piersi, jajnika i okrężnicy. Również te właściwości przypisuje się głównie dużej zawartości polifenoli.

Profil odżywczy żurawiny

Oprócz znacznej zawartości przeciwutleniaczy, żurawina jest przede wszystkim dobrym źródłem witaminy C, błonnika i witaminy E. również te związki decydują o takich właściwościach jak wzmacnianie układu odpornościowego, ograniczenie procesów starzenia, a także ułatwianie oczyszczania organizmu z niszczących toksyn.

Witamina C

Witamina C to silny przeciwutleniacz, naturalnie zdolny do blokowania niektórych szkód, spowodowanych przez wolne rodniki. Zgodnie z ustaleniami University of Maryland Medical Center przede wszystkim zapewnia ona zwiększenie odporności organizmu przed czynnikami zakaźnymi. Po odkryciu znaczenia tego związku dla zdrowia żeglarze sprowadzali żurawinę na pokłady swoich statków, aby uniknąć szkorbutu.

Błonnik

Wysokie spożycie błonnika jest często wiązane ze znacznie niższym ryzykiem rozwijania się choroby wieńcowej serca, udaru mózgu, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy, otyłości i niektórych chorób przewodu pokarmowego. Zwiększenie jego obecności w codziennej diecie pozwala również skuteczniejsze działanie w celu obniżenia ciśnienia krwi i cholesterolu, regulacji oporności na insulinę oraz zwiększenia spadku masy ciała u osób otyłych.

Witamina E

Witamina E to bardzo ważny w ochronie zdrowia przeciwutleniacz rozpuszczalny w tłuszczach. Bierze m.in. udział w działaniu układu odpornościowego, pozwalając lepiej zapobiegać lub opóźniać przewlekłe choroby związane z obecnością wolnych rodników. Jest także jedną z najważniejszych substancji, odpowiedzialnych za ograniczenie procesów starzenia.

Pozostałe składniki żurawiny

Żurawina zawiera również witaminę K, mangan i inne składniki odżywcze, naturalnie występujące w roślinach, które pomagają chronić organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i oferują przeciwzapalne i zapobiegające nowotworom właściwości.

1/2 szklanki surowej żurawiny (55 g) ma potencjał energetyczny 25 kcal i zawiera:

  • woda – 47,92 g,
  • białko – 0,21 g,
  • tłuszcze – 0,07 g,
  • węglowodany – 6,71 g,
  • błonnik – 2,5 g,
  • cukry – 2,2 g,
  • wapń Ca – 4 mg,
  • żelazo Fe – 0,14 mg,
  • magnez Mg – 3 mg,
  • fosfor P – 7 mg,
  • potas K – 47 mg,
  • sód Na – 1 mg,
  • cynk Zn – 0,06 mg,
  • witamina C – kwas askorbinowy – 7,3 mg,
  • tiamina – 0,007 mg,
  • ryboflawina – 0,011 mg,
  • niacyna – 0,056 mg,
  • witamina B6 – 0,031 mg,
  • kwas foliowy DFE – 1 μg,
  • witamina A RAE – 2 μg,
  • witamina A, – 33 jm.,
  • witamina E (alfa-tokoferol) – 0,66 mg,
  • witamina K (filochinon) – 2,8 μg.

Zalecane środki ostrożności przy znacznym spożyciu owoców żurawiny

Zawsze należy uważać na spożycie żurawiny, jeśli przyjmuje się leki rozrzedzające krew, czyli najczęściej warfarynę, znaną również jako kumadyna. Pojawiają się dowody na temat zwiększenia efektu tego leku na organizm przy jej spożywaniu. Zostały również zgłoszone liczne przypadki zwiększonego krwawienia z powodu podejrzanych interakcji soku żurawinowego i warfaryny.

Produkty żurawinowe mogą także zwiększyć obecność szczawianów w moczu, które mogą sprzyjać tworzeniu się kamieni nerkowych.

Pokarz więcej

Redakcja

Redakcja serwisu to zespół kilku pełnych pasji i zaangażowania osób, które pragną tworzyć i redagować pomocne artykuły poradnikowe.

Artykuły powiązane

Close